یادداشت| پیام‌های یک سفر دیپلماتیک

کد خبر: ۱۳۶۵۵۵۷
سفر آقای بشار اسد به تهران بدون توجه به تحولات بین‌المللی قابل تحلیل نیست. طی ماه‌ها و روز‌های اخیر مجموعه اتفاقاتی در منطقه رخ داده که قابل تامل است. از جمله سفر رئیس جمهور سوریه دو روز بعد از انتخابات لبنان صورت گرفت و در این کشور جریان مقاومت توانست به موفقیت‌هایی برسد و طبعا می‌توان پیش‌بینی کرد که دولت جدیدی که سرکار می‌آید باعث تقویت موضع حزب‌ا... لبنان خواهد شد و موضوعاتی مثل مجادله بر سر سلاح نیرو‌های مقاومت و مبانی و اصول فکری و سیاسی آن‌ها به حاشیه خواهد رفت.
از سوی دیگر در فلسطین اشغالی هم شاهدیم که کابینه نفتالی بنت با توجه به چالش‌های پیش رو و وضعیت کنیست دچار ناپایداری شده و از سوی دیگر فلسطینی‌های منطقه ۴۸ و قدس هم فعالیت خود را علیه اسرائیلی‌ها تشدید کردند.

اگر تحولات مربوط به فلسطین در طول یکسال اخیر را مورد بررسی قرار دهیم درخواهیم یافت که جریان‌ها و افراد مقاومتی در اراضی اشغالی که باید فارغ از جریان‌های سیاسی موجود در فلسطین به فعالیت بپردازند. مجموعه این رویداد‌ها نشان می‌دهد که اسرائیل دچار چالش‌های شدید امنیتی شده است.

تا پیش از این اسرائیل هر گاه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی دچار مشکل تلاش می‌کرد این آسیب را به بیرون منتقل کند؛ بنابراین حملات مستقیم و غیر مستقیم اسرائیل علیه مواضع ایران را باید در همین راستا دانست، اما با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی استراتژی نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی هم تغییر کرد و سیاست جدید این است که به حملات اسرائیل در اسرع وقت پاسخ مناسب داده شود. به همین خاطر =سید‌حسن نصرا... هشدار داده که در صورت حمله اسرائیل به مواضع ایران پاسخ جمهوری اسلامی شدید خواهد بود.

موضوع دیگر مذاکرات جاری میان ایران و عربستان است که در حال حاضر در حال ورود به فاز دیپلماتیک و سیاسی است. با توجه به این‌که یکی از محور‌های مهم این گفتگو‌ها موضوع یمن است سعودی‌ها در پی آنند که با مشارکت ایران موضوع یمن هم حل و فصل شود. مساله مذاکرات هسته‌ای هم با توجه به دیدار بشار اسد با مقامات ایرانی قابل تجزیه و تحلیل است و پیام حضور رئیس جمهوری سوریه در تهران می‌تواند این باشد که مذاکرات هسته‌ای صرفنظر از هر نتیجه‌ای که در پی خواهد داشت تاثیری بر روند فعالیت محور مقاومت نخواهد داشت.

پیام دیدار رئیس‌جمهور سوریه با رهبر انقلاب چه بود؟

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی موضوعات مطرح شده در دیدار رئیس‌جمهور سوریه با رهبر انقلاب را بررسی کرده است.

امیرعبداللهیان گفت: دیدار در فضایی کاملا صمیمانه، دوستانه و متأثر از نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در کمک به سوریه برای برون‌رفت از جنگ همه‌جانبه تروریستی در سال‌های گذشته برگزار شد. فضای دیدار صمیمانه بشار اسد با رهبر انقلاب، متأثر از در آمیخته‌شدن خون شهدای ایرانی و خون شهدای سوریه‌ای در خاک شامات و متأثر از فضای به‌وجودآمده معنوی در عرصه مقاومت در سال‌های مبارزه با خلق‌کنندگان جنگ تروریستی در منطقه از جمله در عراق و سوریه هم بود.

وزیر خارجه افزود: وقتی با بشار اسد بعد از ملاقات با رهبر انقلاب مواجه شدم، ایشان را خیلی مسرور دیدم و از این‌که توانست به آرزوی خودش (ملاقات با رهبر انقلاب) برسد، خوشحال بود. ایشان در این دیدار از صمیم قلب از مواضع امام خامنه‌ای و نقش مهمی که در جهان متلاطم کنونی و در قبال منطقه به‌ویژه سوریه ایفا کردند، تشکر کرد.

وی بیان کرد: سفر آقای بشار اسد این پیام را دارد که رابطه تهران و دمشق، رابطه ممتاز و ناگسستنی است. آن مسأله‌ای که در اراده رهبران دو کشور مشاهده می‌شود، توسعه و تعمیق روابط است. روابط در ماه‌های اخیر شکل متفاوتی پیداکرده و ما از فضای امنیتی و نظامی که در سوریه حاکم بود روزبه‌روز فاصله گرفتیم و اکنون فضا توسعه همه‌جانبه اقتصادی، تجاری، گردشگری و همکاری‌های علمی و فناوری است که در دستور کار دو کشور قرار دارد.

امیر جعفری - کارشناس سیاسی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها